Stránky

pátek 21. června 2013

#11 Useknutý prst

V souvislosti s počítačovými hrami se často používá slovo imerze, což znamená cosi jako vžití, vcítění se do role nebo ponoření se do děje. Od nepaměti existují různé postupy (a fígly), jak tohoto zásadního a žádoucího efektu dosáhnout. Mezi staré klasické způsoby patří upoutání strhujícím přesvědčivým dějem, identifikace s hlavním hrdinou, spád a dynamika nebo vzbuzení pocitu, že o něco jde a že to není sranda (např. odepření možnosti uložit hru). 
Mimo to se však objevují i různé hardwarové imerzivní triky - od 3d brýlí přes různé nakláněcí mašiny, třesení volantu při nárazu v autě až k maketě pistole místo ovladače. 
V souvislosti s tím mě napadl jednoduchý postup, jak využít ve hře k imerzivnímu zážitku obyčejný dotykový displej telefonu nebo tabletu: hráč by mohl hrát za svůj prst.


Představuji si to takto: hra vyzve hráče k přiložení prstu na označené místo. Hráč prst přiloží a je mu řečeno, že jej už nesmí z displeje pustit. Pokud to přeci jen udělá a prst dá pryč, přehraje se animace useknutí prstu a hráč přijde o jeden z deseti životů.
Vývoj hry je celkem logický: hra vystavuje prst různým nebezpečenstvím. Napadají mě pohyblivé kyselinové mantinely (při kolizi je prst rozleptán), uhýbání překážkám v podobě hřebíků nebo jehel, pronásledování prstu kusadly nebo svírání hřebíkových stěn.  Při srážce je vždy prst nějakým ošklivým způsobem odstraněn a na animované ruce hráč snadno uvidí, kolik prstů - životů mu ještě zbývá. 
Jednou za čas (bylo by nutné ozkoušet) si může hráč oddechnout a prst pustit.

Možná jsou i různá vylepšení: 
-palec může přežít jednu kolizi
-je možné nebo dokonce nutné hrát při multitouch za více prstů zároveň. Každý prst musí dělat něco jiného.
-je možné na krátký okamžik prst pustit a položit na stejné místo, což se může hodit při přeskakování překážek. 
-harcore variantou pro poctivé hráče může být hraní vždy jen daným zbývajícím prstem, např. jen malíčkem levé ruky (v případě praváka), pokud všechny ostatní prsty už jsou pryč.
-líbilo by se mi, kdyby hráč/prst byl při hře neustále komandován děsivým hlasem, ale nejsem si jistý, jak by to bylo v takovém případě s nároky na velikost hry (pokud by se jednalo např. o hru pro android)
-taktéž si nejsem jistý, jak je to u Google Play nebo iOS App Store se zobrazováním násilí a krve - v tom případě doporučuji soft verzi s komiksovou rukou, příp. nahradit krev za zelenou nebo růžovou hmotu.

Aby hra byla fér vzhledem k užití telefonů a tabletů různých rozměrů, bylo by nutné počítat s konkrétními modely a přizpůsobit velikost zobrazení danému přístroji tak, aby obtížnost zůstala vždy stejná.