Stránky

středa 5. června 2013

#9 S laserem ve městě

Následující herní námět vychází z mého dětského snu, nebo spíše z "augmented reality bez počítače". Jako dítě nudící se při dlouhé cestě autem (např. Trabantem do Východního Německa) jsem si vymyslel dvě jednoduché hry. O první se chci jen tak bezdůvodně podělit, druhá je myslím realizovatelná.

K té první (byla to v podstatě skákačka) stačila skvrna nebo tečka na okně, čím menší, tím lepší. Díval jsem se jedním okem na tečku na okně a zároveň na krajinu za oknem, ujíždějící např. zprava doleva. Záhy jsem zjistil, že pohybem hlavy nahoru a dolů umožním tečce, aby "skákala" po krajině, jako by se jednalo o míč. Cíl byl jasný: do ničeho tečkou nenarazit. Problémem samozřejmě byly vysoké blízké útvary, např. lampy a sloupy, ty jsem ale neváhal vyřadit z pravidel v rámci zachování hratelnosti.

Druhá hra by byla podstatně realizovatelnější. Nepotřebovala tehdy vůbec nic, dokonce ani pohyb v autě, naopak vyžadovala nehybnou lokalitu, a hrála se následujícím způsobem:
Při pohledu na členitou ulici s domy a auty jsem si vybral terč, třeba okno ve třetím patře protějšího domu. Vycházel jsem z předpokladu, že mám v očích laser, který se dokáže odrážet od předmětů dle pravidla úhel odrazu = úhel dopadu, podobně jako by se jednalo o prostorový kulečník bez jakýchkoliv gravitačních vlivů. Cílem bylo např. pomyslně trefit cíl (okno) na více než tři odrazy. Odhadem jsem pohled zacílil na místo, odkud by se paprsek mohl vhodně odrazit, a v duchu vystřelil. Potíž byla s vyhodnocením střely, ale časem jsem se zdokonalil v odhadu, kudy by asi paprsek letěl, jak by se odrážel a zda by zasáhnul cíl nebo se odrazil někam pryč z dohledu. Podle toho jsem pak v dalších pokusech upravoval výchozí směrování laseru.

Výslednou hru bych si představoval asi takto:
Hráč stojí ve skutečně existující lokaci, např. na Times Square v New Yorku nebo na náměstí San Marco v Benátkách. Lokace je v podstatě panoramatickou fotografií (mohlo by se jednat i o 3d model, ale reálný záběr se mi zdá zajímavější). Lze se rozhlížet libovolně kolem sebe i nahoru a dolů jako na Google Streetview, ale není možné se pohybovat. Hráč drží v ruce po způsobu FPS nějaký laser a vidí označený cíl, např. hlavu Sochy svobody, hodiny na Big Benu nebo cokoliv jiného. Cíl však nesmí trefit přímo - laser se musí nejdříve několikrát odrazit, ať už od budov, aut nebo něčeho jiného. Čím více odrazů proběhne před zasažením cíle, tím vyšší má hráč skóre. Samozřejmě také záleží na počtu pokusů.

Praktické řešení by vyžadovalo nakreslení přesného 3d modelu, kopírujícího fotografii; tento model by nebyl viditelný a sloužil by k vyhodnocení odrazů laseru.
Myslím, že by byl zábavný i multiplayer, kdy se hráči snaží navzájem zasáhnout (trochu podobně jako u hry s diskem ve filmu Tron).
Ideální by bylo použít místo fotografie panoramatické video, kdy by hráč mohl využívat i odrazy od projíždějících aut, gondol, lidí, letadla, atd. To by však znamenalo vyrobit i 3d modely všech pohyblivých objektů a namapovat je přesně na objekty ve videu, což by mohlo být poměrně komplikované.