Stránky

pátek 19. července 2013

#17 Herní restrikce, jako mechanismus

Palčivý problém online her je bezesporu trolling hráčů, kteří tím kazí prožitek ostatním. Nemusí jít nutně jenom o trolly, ale také o cheatery a podobně. V MMO hrách existuje spousta nástrojů, jak se proti potížistům bojuje a v rámci možností to funguje. Říkal jsem si ale, že proč bych já, jako platící zákazník, musel trpět tím, že v mé hře se vyskytuje nějaký idiot, který nemá nic lepšího na práci, než nasrat ostatní a to za každou cenu? Běžný pokus o domluvu samozřejmě nefunguje a teoreticky by se dalo říci, že dokud bude internet anonymní, nelze očekávat zlepšení. V rámci těchto úvah mne napadlo primitivní řešení - stačilo by zapojit ve větší míře reálné peníze. A pak mne napadlo, že by tento primitivní nápad stál za herní zpracování, jako hodně ujetý koncept.



Za hry se platí a onlinovky nejsou výjimkou. Ať už jde o měsíční nebo jiné platby - zapojení reálných peněz je důležité nejen pro vývojaře či provozovatele, ale i pro hráče samotné.

Technika "abuse reporting" funguje zhruba tak, že když se někdo chová jako blb, tak ho můžu nahlásit a když se sejde dost hlasů, tak postižený obdrží nějakou restrikci. Dle typu hry může jít o omezení pohybu na danou lokalitu, omezení psaní zpráv, voice-chatu, nemožnost dělat nějakou činnost. Představoval bych si, že na tomto základě se vybuduje celý právní systém hry a jednotliví hráči budou disponovat hlasovacím právem. Podle míry stížností - hlasování - se pak postižený hráč staně obětí nějaké restrikce.

Vtip by byl v tom, že hlasovací právo by bylo pevně svázáno s faktem placení za účet. V okamžiku, kdy hráč přestane platit, smažou se veškeré jeho hlasy ze systému a tudíž se může klidně stát, že odhlasované restrikce přestanou platit.

Myšlenka je asi taková, že platící hráč je zákazník a tedy že má právo požadovat od poskytovatele prostředí, kde ho nebude nikdo obtěžovat.

Logika věci vede k tomu, že hráči si budou moci za reálné peníze kupovat extra hlasy a klidně tak přehlasovat většinu, když si řádně zaplatí. V herním systému vlastně půjde o jakousi verzi demokracie - kdo odvádí více peněz do kasy, má větší váhu hlasů.

Hra jako taková by to využívala, jako regulerního herního mechanismu. Představuji si to asi jako Sim City, kde by hráči stavěli své domy, elektrárny a parky, přičemž kdyby se někdo snažil někoho poškodit (ať už úmyslně pro vlastní profit anebo prostě proto, že trollí), mohl by se stát objektem hlasování a v aktivitě mu tak systémově zabránit.

I kdyby se sešla skupina trollů, kteří by si koupili spousty hlasů, šlo by o demokratický projev většiny, kdy sice hra bude stát za pytel, jelikož bude díky trollům nehratelná, pořád jde o platící zákazníky. Sociální experiment by mohl fungovat dokonce do té míry, že pokud trollové někoho budou skutečně omezovat, potečou jejich reálné peníze nikoliv na účet, ale na účet trollených, těch přehlasovaných. V zásadě by si takový troll kupovat možnost někoho trollit a trollený za to bude odškodněný. V extrému by pak mohla vzniknout skupina hráčů, kteří se budou živit tím, že se nechávají šikanovat ve virtuálním prostoru.

Odtud je to jen krůček k vytvoření hry, která by formou onlinovky simulovala například naši parlamentní demokracii plnou trafik a úplatků. Přelévání vlivu by bylo realizované pomocí hlasování všech hráčů, ale kdo si zaplatí / uplatí víc, prosadí se spíš. Uměl bych si představit, že naroubovat takový systém na motivující hru typu Animal Crossing, by dalo vzniknout zcela novému rozměru herního prožitku.