Stránky

neděle 4. srpna 2013

#20 kdo chce vidět UFO?

Doteď si vzpomínám na zážitek, kdy jsem v dětství poprvé viděl Spielbergova Blízká setkání třetího druhu. Ten film je unikátní kromě skvělé atmosféry také netypicky přímočarým způsobem vyprávění: v podstatě celý film se schyluje k přistání mimozemšťanů a oni skutečně na konci filmu přistanou. 
Vzpomínka na Blízká setkání v kombinaci se starým UFO: Enemy Unknown mě přivedla k nápadu na strategicko-akční hru z mediálního prostředí, něco jako UFO/Jagged Alliance, kde jsou místo zbraní kamery, foťáky a mikrofony. 



Takže hráč je v roli šéfa mediální firmy. Jak známo, v mediálním byznysu vydělá ten, kdo se dostane k tomu nejzajímavějšímu jako první. Zlatým grálem novináře je ovšem tzv. sólokapr, tedy reportáž o převratné zprávě/události, o níž se nikdo jiný nedozvěděl. A to je právě cílem hry.

Hráč se na základní úrovni zabývá shromažďováním informací: kde, kdy a jak se objeví nějaká poselství od mimozemšťanů, informace se snaží rozluštit a ověřovat, rozšiřuje síť informátorů od vládních agentur, astromomů, ale i od různých proroků a vizionářů. Hra má jasně daný děj, kdy události postupně gradují od zachycených útržků zpráv po svědectví přeletu UFO a divná poselství. Je jasné, že něco nastane a je taky jasné, že mediální agentura, která bude ve správný čas na správném místě, vydělá spoustu peněz.

Jednou polohou je tedy manažerské menu, kde hráč řeší, kolik peněz dát na informátory z FBI, vydává inzerát do novin ohledně svědků UFO, najímá kvalitní nebo méně kvalitní žurnalisty, modernizuje kamery a přenosová zařízení, atd. Cílem je jednoduše nic nepropásnout a být všude dřív než konkurence, zveřejňovat nová odhalení v televizi a v novinách (tj. vydělávat peníze), rozhodovat co zveřejnit (prozradit a vydělat na tom) versus co nezveřejnit (utajit a vydělat na tom později mnohem víc).

Druhou polohou jsou samotné akce v různých lokalitách, které probíhají klasickým adventurně-strategickým způsobem, představuji si je jako něco mezi Jagged Alliance 2 a Indiana Jonesem 4 (hra se dle potřeby přepíná mezi realtime adventurou a tahovkou). Hráč však nekydlí emzáky, ale vyšetřuje skutečné nebo smyšlené události (podivné vrypy na poli, stařenka viděla divné letadlo a je nutné ji vyzpovídat, skupina lidí má utkvělou představu nějakého obrazu/zvuku a nemůže se ho zbavit, apod.). Postavami jsou najmutí novináři s různě rozvinutými vlastnostmi. Novinářka musí charismatem nebo jinými přednostmi okouzlit radioamatéra a dostat od něj divnou nahrávku, fotograf musí vyfotit všechny stopy, v pozdějších fázích kameraman musí ve správný čas natočit vše podstatné (třeba přelet ufo na obloze) a technik musí v přenosovém voze zařídit co nejrychleji přímý přenos. Ale informace byly možná mylné nebo špatně zjištěné, v daný čas nic nepřeletí, firma přijde o spoustu peněz a prachy za natočený přelet UFO (jindy a jinde) získá konkurence.

Hra postupně směřuje k monstróznímu přistání mateřské lodi. Hráč, pokud postupoval celou hru správně, už o mateřské lodi ví a očekává ji v odlehlém horském místě se zapnutými kamerami a připraveným přímým přenosem. Pokud správně dávkoval informace v médiích a rafinovaně šířil falešné informace, konkurence čeká jinde a má smůlu. Na hráče čeká triumfální vítězství a konkurence ostrouhá. A nebo hráč marně čeká s týmem v bažinách a o přistání mateřské lodi se dozví až z novin.